Колко печелят организаторите на събития?

От време на време чета коментари на хора как организаторите на събития сме печалбари (в социалните медии естествено, никой не е имал смелостта да дойде да говори с нас лично). Предполагам, че влагат в това, че се интересуваме как единствено да вземем парите на хората и може би ни е все тая за масовия спорт и как реално всички ние (организаторите на спортни събития) сме всъщност причината за бума, колкото и нескромно да звучи, на разрастването на бегаческото общество. Когато прочета такива коментари в повечето случаи, за да се успокоя, си паля една хаванска пура в личния си, последен модел Майбах, закупен от печалбата на последното издание на Трявна Ултра и започвам да трия сълзите си на разочарование със 100 доларови банкноти. Но после разтърсвам глава и пак се озовавам в 17 годишното си комби (3-то поред, понеже другите коли се начупиха с каране по офроуд пътища и ги продадох), което специално съм го избирал само и само да носи повече багажи и инвентар.

Реших да хвърля малко светлина върху някои наболели въпроси, които носят само разделение, поради непълна информация или неразбиране на гледната точка на хората, които създават тези събития и всички, които участват в тях.

  1. От всичките организатори на любителски събития, които познавам не знам за такива, които не слагат на първо място това да направят едно яко събитие.
  2. Всякакъв хейт (НЕОБОСНОВАНИ брътвежи, пълни с епитети, целящи единствено да уязвят отсрещната страна) води единствено до конфликти и отклоняване от посоката да се развива спорта.
  3. Едно състезание ТРЯБВА да генерира печалба
    • за да може да се изплатят усилията на организаторите;
    • за да може да се инвестира в бъдещите издания;
    • за да има стабилност и сигурност;
    • за да може да се повишава качеството (наемане на професионални услуги като видео заснемане, реклама, по-добри изградени комуникации и много други услуги, които добавят стойност)
    • за да може спортът да се популяризира по устойчив начин – ако състезанието е финансово стабилно, може да инвестира в детски програми, обучения или масови събития, които да насърчават повече хора да спортуват
    • за да се възнаграждават иновациите и креативността в организацията – финансовият ресурс позволява нововъведения – нови формати, нови маршрути, по-вълнуващи съпътстващи активности.
  4. Не малка част от спонсорите и партньорите на състезанията осигуряват единствено материални награди и това може да допринесе за евентуално привличане на повече участници и да вдигне качеството на състезанието, но има малък принос към финансовото обезпечаване на събитието.
  5. Разходите на едно състезание не са само пунктове, времеотчитане, тениски и медали. Има много разходи в background, които е нормално човек, който не е участвал в организация на голямо събитие и не е водил счетоводството (да, за големите събития се води такова, а не се прехвърлят някакви пари от един джоб в друг) да не знае – нощувки, доброволци, горива, инвентар, маркиране, почистване, комуникации, ремонти, сайтове, съпорт, реклами, счетоводство, осигуровки, данъци, …. с две думи – много са.
  6. Цената на едно състезание се определя от организаторите на база множество фактори (ако се организира професионално, а не просто да се стреля в тъмното):
    • пазарната ситуация в момента
    • прогноза за евентуалния брой състезатели
    • изчисление на евентуалния приход и разход на база всичките постъпления (от такси и спонсори) и разходи (част от които съм изброил по-горе)
    • буфер, който се слага, в случай на непредвидени ситуации
  7. Съвсем нормално е ако някой организатор да иска да направи организирането на събития като своя професия и да може да се изхранва от това (както всяка друга професия, за която получавате заплащане).
  8. Организирането на такива масови събития е мотивация за много хора да имат цел, за която да тренират, а за други да започнат да спортуват, заразени от емоцията на хиляди активни хора. За спонсорите това е място и възможност да представят своите продукти на хора, които биха имали интерес от тях. За организаторите е голямо удовлетворение да случиш нещо толкова голямо и значимо, което да остави положителна следа в живота на много хора и да могат да реализират печалба, с която да продължат да го правят. Това се нарича симбиоза.
  9. Не малка част от любителските ни състезания, на ниво организация, не отстъпват на много реномирани такива по света. Лично сме ходили и като участници и като организатори и виждаме, че с достатъчно ресурс имаме потенциала и в България да правим състезания с големината на Zegama или дори UTMB (колкото и да звучи като изхвърляне).
  10. Да спортуваш и да имаш движение е нещо, което трябва да е безплатно и достъпно за всеки. И това е така. Да участваш в състезание НЕ е! Организацията на едно голямо събитие е сложно и скъпо нещо, което струва пари, усилия и време. Ако на някой му е скъпо дадено състезание просто не участва. Мрънкането в интернет колко били високи таксите на дадено състезание, както неведнъж съм споменавал, е признак, че някой иска да окаже обществен натиск като предизвика недоволство сред повече хора с цел евентуално да свалят цените, за да може да участва или просто, за да саботира да участват по-малко участници, защото не може/иска да си го позволи (на мен също са ми скъпи някои неща и не си ги купувам, ама не рева в постинги и коментари в социалните медии – просто си правя сметката за мен). Всеки може да си организира с приятели една кушия напълно безплатно.
  11. Думите бизнес, пари, печалба не са мръсни думи – те са част от една пазарна икономика, чрез която света се движи днес – включително и любителските събития. Да подвеждаш, да манипулираш или дори откровено да лъжеш – това вече е нещо, което освен, че не е етично, но и е дори наказуемо и тогава бих разбрал негодуванието на хора за дадено събитие, но аз лично не съм срещал досега такъв случай.

Нека показваме взаимно уважение, за да може да се развиваме, а не да подлагаме крак на всеки ако не ни удовлетворяват условията, които ни предлагат.

А колко печелят организаторите на събития? На този етап толкова, че ни се налага да работим поне още 1 работа, за да можем да продължаваме да организираме. Надявам се в бъдеще това да се промени.

Carpe Diem.

Share

You may also like...

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *