Защо съм сляп?

Толкова сме убедени, че имаме правилно виждане за света, че доста често оставяме слепи за много неща от заобикалящия ни свят. Доста често слагаме етикети на останалите като добри и лоши (или категоризираме дори цели идеи, концепции или предмети като такива – пари, религия, демокрация, комунизъм…). Дори се аргументираме и сме убедени, че нашите аргументи са важните и достатъчните, за да докажат правотата ни.

Сигурно вече не един или двама, които четат горните редове, са подскочили като ужилени, когато са прочели думички като религия или демокрация или комунизъм в комбинация с това, че евентуално са слепи за противоположното мнение. Не, това НЕ е тирада, която да търси кой прав, кой крив.

Погледнете картинката. Какво виждате? Ако за пръв път виждате тези очертания мозъкът ви работи на високи обороти, опитвайки се да види смисъл в тях. Нервните клетки в зрителната ви кора обработват линиите и ръбовете. Бадемовидното тяло (амигдалата) в мозъка ви е силно активно, защото това е нещо ново за вас. Други региони от мозъка ви се активират и пресяват миналия ви опит, за да определят дали сте попадали на нещо подобно. Абе, с две думи, натиснали сте газта до дъно. Нека не ви мъча и да ви покажа оригиналната картинка: http://kolev.irun.bg/wp-content/uploads/2023/11/Screenshot-at-Nov-13-19-26-40.png. Ако сега погледнете първоначалната вече линиите и очертанията започват да придобиват смисъл. Мозъкът ви „дорисува“ липсващите звена и можете да кажете какво виждате. Това „дорисуване“ в мозъка ви се нарича халюцинания. Но това не е болестното състояние, което всички си представят, когато чуят тази дума, а ВСЕКИДНЕВНОТО състояние на мозъка, когато се сблъска с непълна информация за света, в който живеем (мога да ви дам примери и със звуци). А неспособността на мозъка да изведе смисъл от дадена информация се нарича „опитна слепота“ т.е. нямате предишния опит, за да направите смисъл от сегашната ситуация.

И какво се оказва? Ако нямате никакъв предишен опит с нещо мозъкът ви не може да му предаде смисъл и за него е просто безсмислие и хаос. И тук се повдига един много интересен въпрос. Можем ли да изпитаме емпатия към хора, които имат тотално различен опит (и от там и действия) спрямо нас? Дали не ви си е случвало да се сблъскате с други хора, в които да си помислите „Как този/тази въобще може да направи/каже/помисли това“ – толкова ненормално и нелогично да ви се струва действието му/й? Дали тогава не бихме сложили етикет на този човек като „лош“, „глупав“, „заблуден“ и т.н. Дали, когато човекът отсреща мисли и действа по даден начин не е просто, заради натрупан различен опит от нашия? Дали не мислим прекалено опростено и да слагаме прекалена категоричност в думите добър-лош, умен-глупав, … без да имаме знанието за опита на отсрещната страна? Дали опростяваме прекалено живота като го слагаме (доста често) в две категории – черно или бяло?

Уточнявам, че не казвам, че няма глупави, осъдителни, неморални действия, а казвам, че бъркаме действията с цялостния човек или ситуация отсреща. Защо? Най-вероятно защото е по-лесно. Много по-лесно е да сложиш човека или ситуацията в чекмеджето „лош“ и да действаш от там нататък автоматично. По-трудно да е осъдиш само действието, но за следващото отново да вложиш енергия и да го прецениш отново, а не вече да съдиш по това кой го изпълнява.

Дали ако разширим нашата опитна слепота няма да можем да разбираме по-добре човека отсреща, ситуацията в която попадаме, света в който живеем? Дали ако сме по-любознателни, интересуваме се от повече неща, четем повече, общуваме с повече и различни хора (и такива, с които НЕ сме съгласни) няма да започнем да виждаме и действаме още по-адекватно в света и с хората около нас?

Личното ми мнение е, че светът, човешките взаимоотношения, средата (природна, политическа, социална) е една мнооооого по-сложна вихрушка отколкото, който и да е човек (или дори група от хора) може да разбере, възприеме и анализира. Просто има безброй много променливи и фактори, които си взаимодействат по „невидим“ за нас начин и оформят света, в който живеем. Единственото, което можем да направим е да създаваме модели на метода проба-грешка, с които да подобряваме качеството на живота си (а какво разбира човек под качество…) и да опитваме да адаптираме тези модели към постоянно променящата си среда. И колкото повече (и противоположен) опит/знание натрупаме, толкова по-богат мироглед ще имаме. Но най-важното според мен е да сме наясно, че сме слепи за много неща – това би ни дало смирение и може би дори и хармония към този, понякога несправедлив (от наша гледна точка), свят.

Горните идеи са съвкупност от научните трудове на професор Лиса Фелдман (учен в областта на психологията и невро науките), на съвременния философ Жак Дерида и моя интерпретация, която ги комбинира.

Share

You may also like...

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *